Wednesday, November 11, 2009

Best tak jadi housewife?

Agak-agak u'ols la kan kalo tengok keadaan begini....







Dan begini juga.....



Selalu nya dalam sepuluh ratus kali dalam sehari keadaan umah akan kelihatan begini walaupun telah sepuluh ratus kali jugak dikemas oleh ibu mithali mereka...Keluarga yang disebut ini tiada menggunakan perkhidmatan maid yer...anak-anak ini tahu mengemas separuh jalan sahaja itupun kalau tidak membuat onar..kalau ada onar nya..maka tangan halus ini jugalah yang melakukan sambil mulut tidak berhenti-henti membebel bercakap..:D

Jadi,sesiapa yang teringin sangat mengetahui best ke tidak menjadi housewife ni...anda lihat sendiri lah..Ini belum termasuk dengan kerja-kerja kebajikan rumah yang lain seperti menyapu dan mengemop rumah,membasuh-menyidai-mengangkat-melipat kain,memasak,menjemput anak dari sekolah,menguruskan anak-anak yang sering bergaduh,berebut sesuatu,melalak sampai satu taman boleh dengar,dan macam-macam meng meng lagi lah.

Bukan nye mengeluh..tetapi kalo nak jadi surirumah sepenuh masa,perlukan KESABARAN di tahap yang paling tinggi hingga tak tercapai dek akal yek..Walaupun saya tahu wanita yang bekerja juga penat bila pulang ke rumah,tapi anda bayangkan penat itu berganda ganda dan ganda lagi bagi surirumah..

Tapi ada tips yer...Jikalau mahu rehat..tetapkan waktu tido petang untuk anak-anak,maka nya haruslah ibu tadi tido sekali dengan nyenyak nye..Tapi sometime mata ibu memang degil nak lelap kan..haruslah bangun membuat aktiviti lain seperti berfacebooking atau berblogging...masa ini lah yang paling sesuai kerana tiada gangguan..

Oh ye,suara ibu haruslah ke laut supaya anak-anak ini dengar kata-kata ibu nya.Jika tidak mungkin mereka akan sengaja memekakkan telinga atau buat buat tidak dengar..kalo itu masih berlaku maka wajiblah keluar suara soprano ibu mereka yang telah pun di uji bakat oleh Syafinaz Selamat..ahahaha..

Walau apa pun cabaran dan dugaan seorang ibu,isteri dan wanita,saya percaya anda semua boleh melakukan nya..dengan sokongan dari pelbagai pihak especially dari suami mithali..

p/s:whatever pun jadi housewife memang best..pekerjaan yang paling mulia jika dilaksanakan dengan mulia juga ahakksss...Oh ya,mungkin juga hanya anak-anak saya suka membuat sepah di rumah,saya percaya ada anak-anak di luar sana masih mengekalkan keayuan bila bermain..kan kan..anak saya kalo main suka begini barulah feel..mungkin jugak!

17 comments:

Anonymous said...

ohh..biasala kids bermain sebegitu..baru thriller kut bermain..

*gorjesmum* said...

Honeylanz:

hehe..kan.i pon rasa camtu.tapiii penat gak la mata ni tgk..;p

Lady of Leisure said...

hi gorjesmom..
salam ziarah n salam perkenalan..
samalah kita, i housewife juga...
i agree.. walaupun penat tapi jadi housewife sangat menyeronokkan...
esp bila kita boleh uruskan rumahtangga dgn sendiri tanpa bantuan maid.. boleh buat jadual kerja sendiri.. boleh hantar n jemput suami di muka pintu bila suami pergi atau pulang dari kerja..
hihi..
bestkan..
:)

Emilia said...

sama jek dgn keadaan umah wa babe...lo bayangkanlah wa yg berkerja ni..bole patah pinggang bila weekend tahu! apa2 pun wa tabik spring la babe! lo seorang surirumah yg mithali...eceh...tibe2!

Diarihatiku1976 said...

tak sangguppppp... baik kejer.... dok umah je boringgg anak takde...

zarin said...

owh fening fening tengok toys bertaburan tp best betul bila suara ke laut...kikiki...

*gorjesmum* said...

Lady of leisure:

thnx for coming dear..yup i know u pun h/wife..tp i tabik kat u teror giler masak..

seronok kan jd h/wife :D


Emilia:

iya babe..penat kan tgk.u yg weekend pun ptah pinggang..imagine yg 24/7 ni nak patah ape lagi agak2 u ehehehe

*gorjesmum* said...

Diarihatiku1976:

hi,salam..

penat kan u tgk..fening2 bagai..ha baik keroje hehehhe

*gorjesmum* said...

zarin:

suara ke laut kite ni agak2 masuk one in a million buleh ker?

hahahha :p

SyahNas80 @ Nana said...

hehe mesti kadang2 tensen kan? sebab tu kene ada terapi...hehe terapinyer adalah SHOPPING time... ye ar dah penat2 menjalankan tanggungjawab sebagai ibu, isteri n maid sepenuh masa maka kene ar manjakan diri kan? n perlu juga blackberry coz untuk menyenangkan para housewife menjalankan aktiviti berfacebook n berblogging ni hehe... ye ar time kemas.. kite boleh menggunakan hanya sebelah tangan ye puan2... sambil tu anda boleh juga menjalankan aktiviti seperti memasak.. menyidai kain(terer siot kalau gune sebelah tangan je) dan sebagainya..

hehe ooppss terlebey sudah... but i like.... sekian..

*gorjesmum* said...

anas:

saya setuju!

ahahahhaa...

Haris Zuhaina said...

Yg tersebut adalah formula Kurus gorjesmum, hya ianya dijelaskan secara tersurat dgn maksud yg tersirat....

-sekian, laporan dr NONA-
Akekekeke

Wan, km pun cam 2 gak, yg palingbest, biaq bersepah.... dia tdq br kemas wlupun sblm dia tdq ayah akan srh dia kemas, tp hya tertentu ja yg dikemasnya....
Bgn pg dia tgk kemas, dia sepah pullok, dan km kuar kerja ngan kekadang rumah bersepah, lunch time blk kemas.... supaya bl blk dia akan sepah pullok!!!!
Nak halang ayah dia kata menyekat ke'kreatifaan anak!!!!

Ibu kami said...

yuppp.. agree wt u...
wiken dok umah pun boleh tau le camne penatnya uruskan r/tangga & anak2.. tabik spring sket ala2 rotu... :D

zarin said...

babe, kalau suara ke laut kita ni masuk OIM, sure paul moss tu jatuh chenta u.....eiiw tk rela mak!!

*gorjesmum* said...

Haris:

hehe..betul la kak haris..kami setuju sgt!

*gorjesmum* said...

Ibu kami:

Lina,ila pun tabik spring kat lina :D

*gorjesmum* said...

Zarin:

Babe,euwwwwwww mak pon tak rela ekekekke

Related Posts with Thumbnails